Rekenen begint met de sommen tot 10, dan volgen de sommen tot 20. Bij de sommen tot 20 horen ook de sommen met overschrijding van het tiental, zoals 8 + 6. Hoe pak je zo’n som handig aan?

Aanvullen tot 10

Natuurlijk kan je doortellen, maar dat kost tijd en je maakt makkelijk een foutje. 
De beste manier is eerst aanvullen tot het tiental en dan de rest er nog bij optellen.

Dus bij 8 + 6 = .. eerst 8 + 2 = 10 en dan 10 + 4 = 14.

Op de getallenlijn ziet dat er zo uit:

Op de getallenlijn

Een andere manier om deze aanpak visueel te maken is deze:

Overschrijding 10-tal

In cijfers en met kleuren

 

Leuk om te doen, want je mag kleurtjes gebruiken. Al heb je die natuurlijk niet meer nodig, zodra je de aanpak snapt.

Wat moet je al weten?

Om goed op deze manier te kunnen rekenen heb je twee dingen nodig:

  • Goede kennis van de vriendjes van 10 (1+ 9 = 10, 2 + 8 =10, etc.)

  • Goede kennis van het splitsen van de getallen tot 10 (6 = 5 + 1, 6 = 4 + 2, etc.)

Deze rekenfeiten vormen de basis voor het verdere rekenen en moet je goed kennen voor je sommen met tiental overschrijding makkelijk kan uitrekenen. Gaan de vriendjes van 10 of het splitsen nog niet zo soepel? Dan blijven plussommen met tiental overschrijding lastig. En moet je ook oefenen met de vriendjes van 10 en het splitsen van de getallen tot 10.

Je kunt het

Zonder de tussenstap op te schrijven

Natuurlijk is het fijn als je de tussenstappen niet meer op hoeft te schrijven omdat de sommen steeds beter gaan. Als ik kinderen dan help, doe ik de som zo voor: 8 plus 2 is 10, dan nog 4 erbij is 14. Door je kind hardop te laten zeggen wat hij doet, kan je controleren of zijn aanpak klopt.

Zo gaat het lukken

Zorg dat je de vriendjes van 10 kent en het splitsen van de getallen tot 10 goed geoefend hebt. Reken de som in stapjes uit. Eerst aanvullen tot 10, dan de rest erbij optellen. Is het nog moeilijk? Gebruik dan de getallenlijn of schrijf de tussenstappen op zoals hierboven beschreven.

Posted in Rekenen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *