Met deze woordkaarten kan je rijmen oefenen aan de hand van de kleuren. Zo ontwikkel je klankbewustzijn, belangrijk voor het leren lezen.

Rijmen

Om te kunnen rijmen moet je horen dat twee woorden op de zelfde klanken eindigen. Je moet je dus bewust zijn van hoe beide woorden klinken en de klanken kunnen vergelijken.

Dat klankbewustzijn heb je ook nodig bij het leren lezen en schrijven

De woordparen

Hieronder een lijst met de woorden van de woordkaartjes. De kleuters waarmee ik gewerkt heb, gingen er enthousiast mee aan de gang.

bruin – tuin
zwart – hart
blauw – pauw
rood – brood
grijs – ijs
groen – schoen
paars – laars
geel – kameel
oranje – kastanje
wit – pit

Rijmen met kleuren - maak paren, speel memory of domino

De woordkaarten printen

Je kunt de woorden hier vinden Rijmwoorden bij kleuren. Print ze door op de drie puntjes te klikken en te kiezen voor afdrukken. Kies voor klein of groot en let op dat afbeeldingen afdrukken aangevinkt is. Klik op PDF openen en druk de woordkaarten af. Gebruik de kaartjes met of zonder de woorden.

Voor je begint met rijmen

De kleuren zullen de meeste kinderen wel kennen, maar even herhalen kan nooit kwaad. Zorg dat ze ook van de andere plaatjes weten welk woord erbij hoort.

Aan de slag

Zodra de kinderen weten welke woorden bij de plaatjes horen, kunnen ze de proberen de rijmende paren te vinden. Doe het eerst samen en maak het in het begin makkelijker door uit twee of drie kaartjes te laten kiezen.

Rijmmemory

Is het rijmen onder de knie, dan kan je de kaartjes gebruiken als een memoryspel. Leg de kaartjes op zijn kop en speel memory, vind je twee rijmende plaatjes, dan zijn ze voor jou.

Rijmdomino

Met een beetje creativiteit kan je van de kaartjes ook een dominospel maken. Print de woordkaarten. Plak steeds een kleur naast een van de andere plaatjes. Let op dat je geen rijmende woorden naast elkaar plakt. Zo maak je met de woordkaarten 10 ‘dominostenen’ die aan elkaar gelegd kunnen worden.

Posted in Spelletjes, Taal.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *